Antonov An-2 Colt
Dupa ce in numerele anterioare am prezentat cu precadere aparate de zbor militare, in majoritate aflate in serviciu in timpul ultimei conflagratii mondiale, in acest numar vom prezenta un avion civil, postbelic, des intalnit si in tara noastra, fiind in serviciu chiar si in prezent. Un nou inceput. An-2 a zburat in premiera
in 1947 sub numele SKh-1 (economie rurala - 1). Ca biplan de constructie
mixta, a fost privit in vest ca anacronic, chiar la acel moment, dar a
reusit sa isi castige un loc ca unul din cele mai bune avioane ale tuturor
timpurilor. S-au construit in jur de 5000 de exemplare in Uniunes Sovietica,
pana in 1960 cand productia a fost mutata in Polonia. Aici au mai fost
construite inca peste 11200 de exemplare. Chiar si China a produs acest
avion sub numele de Yunshuji-5. |
Performante limitate, dar adaptabilitate remarcabila. Performantele de zbor ale acestui aparat sunt modeste, dar sunt compensate de o fiabilitate si adaptabilitate iesita din comun. De aceea, modelul a fost folosit atat de operatorii civili, cat si de cei militari. Numele de cod NATO a fost "Colt". In 1970 a fost lansat modelul imbunatatit, An-3, cu un turbopropulsor Glushenkov TVD-20 de 1081 kW. Modelele principale. An-2T de transport utilitar, An-2TP dotata pentru transportul a 12 pasageri, An-2P pentru 14 pasageri, An-2S avion sanitar, An-2TD specializat pentru antrenamentul parasutistilor,, An-2SKh specializat in lucrari agricole, An-2V dotat cu flotoare, ca hidroplan, An-2PP avion pompier echipat cu flotoare si An 2L avion pompier terestru, cat si o larga varietate de alte modele de conceptie poloneza. |
Principalii utilizatori
A fost folosit de un mare numar de operatori civili, pretutindeni in lume, in tari ca Afganistan, Albania, Bulgaria, China, Cuba, Germania de Est, Egipt, Etiopia, Ungaria, Irak, Mali, Mongolia, Corea de Nord, Polonia, Romania, Somalia, Sudan, Siria, Tanzania, Tunisia, Vietnam si bineinteles Uniunea Sovietica. A fost folosit si ca avion militar in tarile Pactului de la Varsovia. |
![]() |
Date tehnice
Model | Avion de transport An-2 cu echipaj format din 2 persoane. |
Motor | Monomotor, tip Shvetsov Ash-62IR radial cu pistoane. |
Performante | Viteza
maxima-258 km/h la altitudinea de 1750 m, viteza de ascensiune initiala - 210 m/min, plafon de zbor - 4400 m, raza de actiune - 900 km. |
Greutate | in gol-3450 km, maxima de decolare-5500 kg. |
Dimensiuni | anvergura-18.18m, lungime:14.24 m, inaltime-4 m, suprafata portanta-71.6 mp. |
Incarcatura utila |
12 pasageri sau 1200 kg de marfa. |