Press here for the English version

Capitanul cu baston

Ne sunt cunoscute mai multe exemple de vointa care sa intreaca asteptarile, in care sa se poata afirma ca imposibilul a putut fi invins de om. Intre primele exemple demne de citat este numele regretatului aviator Gheorghe Banciulescu, "comandorul cu baston" de mai tarziu.

La 12 septembrie 1926 se intoarcea de la Paris, unde concurase la "Cupa G.V. Bibescu", avand coechipier pe mecanicul de bord Ion Stoica din Fofelea, Sibiu. Dupa 1000 km parcursi, in apropiere de Rymarov (Cehia), o ceata densa forteaza ochii pilotului de la manse in vizibilitate zero. La ora 10.35, o detunatura apocaliptica strabate vaile muntilor. Motorul amortise dintr-o data, acolo sus pe creasta muntilor numiti "Izvorul Cerbilor" (muntii Boemiei). Un tipograf, Kasel Hribel din Rymarov,  impreuna cu sotia, aflati acolo intamplator ajung repede la locul nenorocirii, descoperind mecanicul zdrobit si pilotul cu picioarele rupte, aruncat la 20 de metri de resturile avionului, fara ca moartea, cu toata graba ei sa-i poata smulge ultima picatura de viata.

In graba ajung ajutoare si din alte parti. Doctorul Egon Hansug ii da primele ajutoare in cabana din munti, apoi a fost transportat la spitaul din orasel. Aici i se amputeaza mai intai un picior, apoi 4 zile mai tarziu, la 16 septembrie 1926 si celalalt, "amputatio pedis sinistri". Operatia a fost facuta , cu mari regrete, de dr. Iuliu Bosse si Fratisek Kuks, neexistand nici o alta solutie. O luna mai tarziu, la 16 octombrie, aviatorul semneaza in Cartea de Onoare a spitalului si revine la Bucuresti.

Dupa o Luna colonelul Gheorghe Negrescu ii da de stire ca protezele-i sunt gata, si cu mult curaj si cu ajutor din partea fiicei sale incepe sa mearga, iar prietenii sai Misu Pantazi, Onculeanu, Papana si Romeo Popescu il incurajeaza ca va zbura din nou. De la Munchen vine cu proteze noi, mai usoare si face primul dans cu sotia sa, care-l incurajeaza mereu.Este invitat sa meraga la Paris, unde la La Bourget se intalneste cu Charles Lindberg care sosea din marea cursa a traversarii Atlanticului. A participat la banchetul dat in onoarea  "nebunului zburator". Intors in tara, devine secretarul general al Aeroclubului, unde fusese chemat de comandantul Andrei Popovici.

Dupa doi ani apare din nou pe firmamentul vazduhurilor, cu dorinta greu de infranat de indeplinire a celor indraznete visuri de zburator. Era prima data in lume cand un om caruia ii lipseau ambele picioare, zbura pe cerul patriei lui. Devine cunoscut ca fiind "capitanul cu baston" si participa la o serie de mitinguri aviatice in tara si strainatate, in compania celor mai distinsi aviatori din Franta, Cehia si Suedia. La Paris se intalneste cu marea personalitate a aviatiei mondiale, Jean Mermoz, si in timpul mitingului de aici se lanseaza in cea mai spectaculoasa gama de acrobatii "la firul ierbii", la fel cum facuse si la Brasov, in 1932.

In 1933 apare "comandorul cu baston", cand probeaza un SET si incepe sa intre in plin in abordarea visurilor sale, realizand raidul Bucuresti-Damasc si retur. Inconjoara apoi Europa prin mai multe capitale pe ruta  Bucurest- Belgrad- Milano- Madrid- Paris- Londra- Praga- Viena- Bucuresti. In 1934 face alt maret raid, facand inconjurul Marii Mediterane, pentru ca in 1935 sa atace cel mai indraznet proiect, in Africa, pe un Potez-56.

Pleaca pe 22 martie 1935 si dupa 200 de km ajunge la Cairo, zburand cu 240 km/h, un record al vremii. Aici  frigurile si gripa tropicala, contactate din intepaturile de tantari de la Predjof-Juba, il obliga la spitalizare. Boala nu cedeaza si se stinge din viata la 12 aprilie 1935, fara a-si indeplini cea ce-si propusese pentru ridicare prestigiului  si prestanta tarii sale.

din partea AHPA Deva