Traducere: ing. Fazekas Zoltan
"Ochiul aliatilor"
Mosquito a zburat pentru prima oară în noiembrie 1940 si
poseda atât potentialul cât si performantele pentru a se diversifica în o serie de
modele cu roluri specializate. Unul din cele mai importante rolouri , desi i s-a acordat o
atentie nemeritat de mică, a fost cel a zborurilor de recunoastere fotografică. Primul
din această serie a fost prototipul Mosquito PR Mk I. Acesta a fost continuat prin
Mosquito PR.Mk IV, dintre care un număr de 32 de exemplare au fost produse ca o conversie
a lui B.Mk IV cu motoare Merlin 21s de 1250 CP si 4 camere de fotografiat. Au urmat cinci
Mosquito PR.Mk VIII similare, cu mai mult combustibil si motoare Merlin 61, care cu
ofereau o performantă îmbunătătită la altitudini mari. Modele îmbunătătite
Modelul B.Mk IX avea motoare Merlin 72, si 90 de unităti au fost produse sub numele
de Mosquito PR.Mk IX. Varianta finală a fost Mosquito Pr.Mk XVI, bazată pe bombardierul
B.Mk XVI, având o cabină presurizată care oferea conditii propice echipajului în cazul
zborurilor de mare altitudine. Modelele ulteriaore au fost produse în număr mic.
Versiunile principale
Modelul initial-Mosquito PR.Mk IV, Modelul cu supraalimentare in două trepte Mosquito
PR.Mk VIII, modelul de mare altitudine Mosquito PR.Mk IX, modelul de mare altitudine
definitiv Mosquito PR.Mk XVI, modelul usor cu aripi lungite si motoare Merlin 113s
Mosquito PR.Mk 32 fabricat în cinci exemplare, 50 exemplare de Mosquito PR.Mk 34 cu raza
foarte mare de actiune, si variantele de după război Mosquito PR.Mk 35 si 40, respectiv
F-8 (model SUA)
Beneficiarii principali:
Australia, Canada, Marea Britanie, SUA |